El diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans defineix la paraula òmnibus de la següent manera: “Vehicle públic o privat que té capacitat per a transportar més de nou viatgers, incloent-hi el conductor”. Si tenim present que el Govern de la Generalitat modifica d’una sola tacada 80 lleis amb l’anomenada llei Òmnibus, i si fem un fàcil paral·lelisme amb els viatgers citats, entendrem que el nom de la llei és sobradament aplicable.
No es pensi, però, el senyor Mas, que ha estat original en el format i en el nom de l’invent perquè investigant una mica he trobat que el 12 de juny del 2009 el Consell de Ministres va aprovar una també anomenada 'Llei Òmnibus' en el que es va justificar com una ‘reforma estructural en el sector serveis’. A Madrid, més moderats en aquesta ocasió, només modificaven en aquell cas 47 lleis. A banda d’això, i per posar un altre exemple, la famosa Llei d’Economia Sostenible va colar entre d'altres coses la controvertida llei Sinde. Tota una amalgama de reglaments van tirar endavant sota el mateix paraigua.
Deixant de banda els antecedents històrics, el Govern justifica la llei Òmnibus com una mesura per agilitar l’administració i lluitar contra la crisi. L’oposició d’esquerres, però, i també alguns juristes consultats per mitjans de comunicació, han posat sobre la taula alguns dubtes tècnics i polítics sobre aquesta llei que podrien acabar per portar-la fins i tot al Tribunal Constitucional. Es queixen, per exemple, que d’aquesta manera el Govern evita el debat parlamentari infringint un dret constitucional, segons informa el Periódico de Catalunya.
Però més enllà de tecnicismes, l’aprovació d’aquesta llei significa dinamitar alguns dels bucs insígnia dels governs del Tripartit; de fet el president Montilla ja ha qualificat la llei Òmnibus com a una ‘ofensiva neoliberal’. Un d’aquests projectes destacats és la llei de Barris, que queda buida de pressupost i que ja no tindrà més convocatòries. Afortunadament no es tracta d’una mesura retroactiva i al barri de Santa Maria que compartim Premià de Mar i Premià de Dalt poden estar tranquils. Al menys de moment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada